Egyszer egy ügyes kezdő vendégtől kaptam a következő visszajelzést: "jó-jó... de engem zavart, hogy nincsenek egyértelmű, számokkal jelzett fokozatok az ellenállás gombon!" 

A kérdés jogos, és úgy gondoltam, hosszabban fejtem ki a választ. ;)

Mi történik a gyakorlatban? Mi hangzik el a Spinning órán? Például ilyesmik:

"Könnyű ellenállást válassz, fokozatosan kezdd növelni, legyen annyi ellenállás, amivel már tudod kontrollálni a lendkereket" esetleg "elindulunk felfelé az emelkedőn, válassz hozzá közepesnél kicsit nehezebb ellenállást".

De mi az, hogy "közepes"? - jöhetne a kérdés. Mi az, hogy "könnyű"? Mondd meg inkább, hogy 5-ös, 14-es vagy éppen 20-as!!

Tényleg... miért nincsenek számok a spinneren?

Nem egyszerűbb lenne? Csak annyit mondana az edző, hogy "4-es fokozaton indulunk, hadd lássam, mindenki szépen tekerje a 4-eshez, Pirike, Te is, nem lazsálunk ám, Józsi, Te is!!"... Aztán: "Oké, bemelegedtünk, itt az ideje belecsapni a lecsóba, tegyétek fel 8-asra!"

...vagy mégsem olyan jó ez?... Pedig milyen egyértelmű lenne, tiszta helyzet, én 8-ason nyomom, a többiek csak 7-esen, húú de jó vagyok!!... Miért nem gondoltak erre, amikor gyártották a kerékpárokat? 

Nos, biztosan gondoltak rá, és valamiért mégsem tették oda a számokat. Miért?

  • ...mert a Spinner-ek (de más, fitneszteremben használt beltéri kerékpártípusokra is igaz ez) alapvetően csoportos edzésekhez lett kialakítva. Ez nem jelenti azt, hogy egyedül otthon ne lehetne rajtuk tekerni (sőt :) ), azonban nem véletlenül maradtak le róla a számok: egy fitnesztermi csoportos állóképességi edzésnek nem lehet a versenyhelyzet kialakítása, erősítése esetleg támogatása a célja. Fitneszről beszélünk, egyszerűen nincs értelme összehasonlítani - mondjuk -  egy túlsúlyos hölgy, egy izmos fiatal férfi vagy éppen egy vékony lány névleges teljesítményét. Almát a körtével? Sőt. Nem csak hogy nincs értelme összehasonlítani, nem is várhatunk tőlük azonos teljesítményt! 
  • ...mert fitneszteremben ugyanazt a kerékpárt más-más időpontban mások használják, minden kerékpár más fokig van elhasználódva, más ütemben és mértékben kopik a lendkereket lassító fékfelület. Lehet, az egyik új, a másik régóta a terem falai között álldogál. De régi és régi kerékpár között is bőven lehet különbség. Az egyiken elég egy kis érintés, pár foknyi tekerés, és már érezhető az ellenállásbeli különbség, más bicajon akár több fordulatot is el kell forgatni, hogy megérezzem a változást. 
  • ...mert napról napra más lehet a terhelhetőségünk, az egyik nap kirobbanó formában vagyok, máskor nehéz napom volt, szaladgáltam egész nap, kimerültem, éppen csak rávettem magam az edzésre... utóbbi esetben nem fogom tudni ugyanazt a teljesítményt leadni.
  • ...mert más a testfelépítésünk, más az izomtömeg-arányunk. Nagyobb izomtömeggel teljesen nyilvánvalóan nagyobb ellenállást lehet legyőzni. De fordítva is lehet nézni: abszolút értékben ugyanaz az ellenállás kőkemény hegymenetet jelent egy vékony hölgynek míg esetleg csak könnyed dombot egy izmos alkatú, átlagosan kisportolt férfi számára. 
  • ...mert sokkal inkább fejleszthető így a testtudat, jobban "megélhető" a terhelés, jobban megismered a saját testedet. Ha azt mondanám: "tedd 4-esre", s Te 4-esre teszed, akkor nem kell gondolkodnod. Nem kell figyelned arra, hogy a lábaid mit éreznek. Kaptál egy instrukciót, melyet megpróbálsz gépiesen végrehajtani, az adott intenzitást (mely esetedben lehet, hogy éppen túl sok vagy túl alacsony) fenntartani mindaddig, amíg nem jön az újabb vezényszó.

Hiszem, hogy az órán résztvevők ennél sokkal többre is képesek: megérteni a testükből érkező visszajelzéseket, és - értelemszerűen az edző illetve az óra célja által definiált kereteken belül - finomhangolni saját edzésterhelésüket, apránként lépve feljebb és feljebb, fokozatosan tolva ki a határokat nem csak fizikai, hanem mentális értelemben is. Mindig csak annyit / annyira, ami még kihívás, de ezzel együtt sikerélményt is ad. ;)